Pozostałe usługi biura rachunkowego

Pozostałe usługi biura rachunkowego – co wchodzi w ich zakres?

Pozostałe usługi biura rachunkowego – co wchodzi w ich zakres? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się co – poza podstawowymi działaniami, takimi jak prowadzenie ksiąg rachunkowych, troski o kadry i płace czy dbałości o poprawne zarządzanie Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów – może zaoferować Ci profesjonalne biuro rachunkowe? Jak się okazuje – księgowość to nie tylko bazowe działania, które zna większość z nas! To również tak zwane „pozostałe usługi” – wśród których znajdziemy między innymi wsparcie w wyborze optymalnej formy finansowania inwestycji, odbiór dokumentacji księgowej z siedziby firmy klienta oraz przygotowywanie dokumentów finansowych wymaganych przy weryfikacji zdolności kredytowej dla potrzeb banku.

Co wchodzi w zakres „pozostałych usług” biura rachunkowego?

Każde biuro rachunkowe określa pole swojego działania samodzielnie – dlatego też, wybierając miejsce, które ma na celu „zaopiekować się” księgowością naszego przedsiębiorstwa, powinniśmy zwrócić uwagę na usługi, z których możemy korzystać w ramach współpracy z nim. Kiedy mamy już pewność, że zakres tak zwanych „podstawowych usług” jakie świadczy dane miejsce – jak najbardziej nam odpowiada, powinniśmy zapoznać się również z usługami dodatkowymi. Najczęściej „pozostałe usługi” to nic innego jak działania, które nie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania księgowości firmy, jednak mogą przydać się nam na określonym etapie jej rozwoju. Wśród „usług pozostałych” znajdziemy między innymi czynności takie jak:

  • sporządzanie sprawozdań wymaganych przez Narodowy Bank Polski
  • przygotowywanie dokumentów finansowych wymaganych przy weryfikacji zdolności kredytowej dla potrzeb banku
  • wsparcie przy zakładaniu lub likwidacji wszelkich form działalności gospodarczej
  • odbiór dokumentacji księgowej z siedziby firmy klienta
  • rozliczanie dotacji unijnych, dotacji z urzędów pracy
  • pomoc w wyborze optymalnej formy finansowania inwestycji (kredyt, leasing, pożyczka, dotacje)
  • doradztwo podczas podejmowania strategicznych decyzji dotyczących finansów przedsiębiorstwa

Największą uwagę warto zwrócić tu na pomoc w sporządzaniu sprawozdań oraz dokumentów – również tych, które obejmują wzięcie dotacji. To właśnie różnego typu dotacje – niezależnie od tego czy decydujemy się na wzięcie ich w momencie założenia firmy czy w trakcie jej prosperowania, na rozwój – umożliwiają podejmowanie kolejnych, ważnych kroków na drodze stawania się coraz to bardziej rozpoznawalną marką.

Pozostałe usługi biura rachunkowego – czym są dotacje?

Dotacje stały się w ostatnim czasie niezwykle popularne – większość przedsiębiorców albo już z nich skorzystała, albo skorzysta w przeciągu kilku lat. Czasem, mimo szczerych chęci, trudno jest nam wyłożyć jednorazowo kwotę obejmującą nawet 40 000 złotych – na to, aby nasza firma działała coraz to prężniej. I właśnie tu z pomocą przychodzi dotacja – czyli forma wsparcia finansowego, która jest udzielana przez instytucje publiczne lub prywatne na określony cel. Dotacje mogą być przyznawane organizacjom, instytucjom, firmom lub osobom fizycznym, a ich celem jest wspieranie działalności, projektów lub przedsięwzięć, które są uznane za ważne z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego, kulturalnego czy naukowego. Do najważniejszych cech dotacji należą kwestie takie jak:

Bezzwrotność – dotacje są zazwyczaj bezzwrotne, co oznacza, że beneficjent nie musi ich zwracać, o ile zostaną spełnione określone warunki i cele. To rozwiązanie dla osób, które mają pomysł na samą w sobie działalność lub na jej rozwój, a przy tym nie dysponują określoną sumą pieniędzy, która pozwoliłaby im na podjęcie kolejnych kroków.

Celowość – środki z dotacji muszą być przeznaczone na konkretny cel, który jest jasno określony w umowie o przyznaniu jej.

Osadzenie w czasie – dotacja może być przyznawana na określony okres, w którym środki muszą zostać wykorzystane zgodnie z planem. Jeśli nie wydamy ich w wyznaczonym terminie – prawdopodobnie utracimy możliwość skorzystania z dotacji.

Dokumenty do dotacji

Dokumenty do dotacji

Konieczność rozliczenia – beneficjent dotacji jest zobowiązany do złożenia sprawozdania z realizacji projektu i wydatkowania środków. Instytucja przyznająca dotację ma prawo do kontrolowania czy środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem – co odbywa się zwykle podczas wizyty urzędnika w siedzibie firmy bądź domowym gabinecie (jeśli działalność została założona w domy czy mieszkaniu).

Dotacje mogą być przyznawane w różnych dziedzinach – edukacji, badaniach naukowych, kulturze, zdrowiu, rozwoju regionalnym, ochronie środowiska i wielu innych. Dobrym przykładem mogą być tu dotacje unijne, które wspierają rozwój infrastruktury, innowacje, małe i średnie przedsiębiorstwa czy projekty społeczne w krajach członkowskich Unii Europejskie. Aby zacząć starać się o dotację – warto przejrzeć dostępne możliwości, a następnie skontaktować się z biurem rachunkowym w celu uzyskania wsparcia w tym zakresie. Pamiętajmy, że to właśnie poprawność złożenia dokumentów oraz dobry pomysł na firmę (o ile nie została ona jeszcze założona) stanowią najważniejsze czynniki, które sprawiają, że otrzymanie wsparcia finansowego staje się znacznie bardziej prawdopodobne.

Czy pozostałe usługi biura rachunkowego są konieczne?

Pozostałe usługi, jakie świadczy biuro rachunkowe, oczywiście nie są konieczne – co zrobimy jednak wtedy, kiedy okaże się, że nasze biuro (o bardzo podstawowym zakresie działania) nie jest w stanie wesprzeć nas w konkretnej sytuacji? Osoby korzystające z biura rachunkowego powinny czuć się „zaopiekowane” w każdych okolicznościach – niezależnie od tego czy mówimy tu o bazowym prowadzeniu księgowości czy o działaniach dodatkowych, takich jak pomoc w wyborze optymalnej formy finansowania inwestycji czy wsparcie przy zakładaniu lub likwidacji wszelkich form działalności gospodarczej. Kiedy może się nam przydać wsparcie w tym zakresie? Pomoc w wyborze optymalnej formy finansowania inwestycji to nic innego jak doradztwo i wsparcie inwestorów w znalezieniu najkorzystniejszych źródeł i metod finansowania ich projektów inwestycyjnych. Proces ten obejmuje analizę różnych dostępnych opcji finansowania i ich dopasowanie do specyficznych potrzeb oraz sytuacji finansowej inwestora – dzieląc się na poszczególne etapy:

Analiza finansowa

Analiza finansowa obejmuje zarówno analizę zdolności inwestora do spłaty zobowiązań finansowych (uwzględniająca jego sytuację finansową, historię kredytową oraz aktualne zobowiązania), jak i prognozy finansowe. Doświadczony księgowy jak najbardziej jest w stanie pomóc określić nam przyszłe przychody, koszta oraz przepływy pieniężne związane z inwestycją.

Ocena dostępnych form finansowania

Ocena dostępnych form finansowania to ważny aspekt w procesie wyboru optymalnej formy finansowania inwestycji – obejmujący między innymi analizę ofert kredytowych różnych banków (w tym warunków oprocentowania, okresu spłaty, wymaganych zabezpieczeń i innych kosztów związanych z kredytem), identyfikację dostępnych programów dotacyjnych i subwencji, które mogą pokryć część kosztów inwestycji oraz poszukiwanie inwestorów prywatnych lub venture capital, którzy mogliby zainwestować w projekt w zamian za udziały w przedsiębiorstwie. Ocena dostępnych form finansowania to także określenie możliwości emisji obligacji jako formy pozyskania kapitału (w tym ocena rentowności i ryzyka związanego z tą formą finansowania) oraz zastanowienie się nad ewentualnym finansowaniem społecznościowym.

Wybór najlepszej dla nas formy finansowania

Aby wybrać jak najlepszą formę finansowania dla naszego przedsiębiorstwa – musimy wykonać analizę kosztów związanych z każdą z form finansowania (w tym oprocentowania, prowizji, kosztów obsługi oraz potencjalnych korzyści podatkowych), a następnie ocenić ryzyko związane z poszczególnymi możliwościami. Doświadczony księgowy jest w stanie podpowiedzieć nam co do najkorzystniejszej dla nas opcji – z uwzględnieniem  specyficznych potrzeb i preferencji inwestora, takich jak preferowany poziom kontroli nad projektem, akceptowalny poziom ryzyka, oraz długoterminowe cele finansowe.

Realizacja finansowania

Realizacja finansowania to etap, na który czeka wielu przedsiębiorców – najpierw następuje negocjacja warunków, następnie przygotowanie dokumentacji i wreszcie zarządzanie procesem finansowania. Koordynacja procesu pozyskania finansowania – w tym monitorowanie realizacji inwestycji i wywiązywanie się z zobowiązań wynikających z umów finansowych – wielu z nas może wydawać się nieco skomplikowana. Na szczęście – przy wsparciu profesjonalnego księgowego – nie musimy martwić się tym działaniem!

Pozostałe usługi w biurze rachunkowym – na czym polega wsparcie przy zakładaniu lub likwidacji wszelkich form działalności gospodarczej?

Niejednokrotnie przedsiębiorcy decydują się też na skorzystanie z pomocy specjalisty przy zakładaniu lub likwidacji wszelkich form działalności gospodarczej – które daje osobom (chcącym otworzyć bądź zamknąć firmę) pewność, że wszystkie formalności zostaną przeprowadzone zgodnie z obowiązującym prawem, minimalizując ryzyko błędów i związanych z nimi konsekwencji prawnych i finansowych. Ponadto, profesjonalne doradztwo może znacznie przyspieszyć i uprościć cały proces, umożliwiając przedsiębiorcom skoncentrowanie się na prowadzeniu i rozwijaniu biznesu lub planowaniu dalszych kroków po zakończeniu działalności. Jeśli chodzi o samo w sobie zakładzie działalności – doświadczony księgowy może doradzić nam zarówno na płaszczyźnie prawnej i formalnej, podatkowej oraz księgowej, a także biznesowej. Wybierając biuro rachunkowe dla siebie i swojej firmy – zwróćmy więc uwagę na to, jakiego typu usługi wchodzą w zakres „pozostałych” (tak, aby nie musieć obawiać się braku wsparcia w sytuacji, kiedy – na przykład – będziemy chcieli skorzystać z dotacji na rozwój biznesu).

Czytaj więcej:

Ewidencja VAT – czym jest?

Krajowy System e-Faktur

Jak efektywnie zarządzać finansami w trudnych czasach?

Biuro rachunkowe – w jaki sposób wspiera działania biznesowe firmy?

Ewidencja ZUS – czym jest?

Prowadzenie księgowości – co to oznacza?

Księgi rachunkowe – czym są?